Slip først af med de små ting:

  1. Rygning / drikke. Afhængighed er alvorlig. Du tænker måske, at du ikke har et problem, men når du prøver at stoppe, ser du dig gøre det. Lad ikke noget være mester i dit sind og krop. Du har kontrol.

  1. Brug af din telefon hele tiden. Find noget andet at gøre. At være på din telefon al din fritid kan virkelig påvirke dig følelsesmæssigt og fysisk. For det første er det ikke godt for dit følelsesmæssige og fysiske helbred, og for det andet vil det gøre dig til en social kram.

  1. Usund mad og drikkevarer. Jeg siger ikke, at du skal blive en sund diætfreak. Jeg siger bare, at du skal afskedige den usunde mad i det beløb, du kan. Drik ikke sodavand og spis pizzaer hver chance du får. Prøv noget andet til en ændring – noget mere nærende.

  1. Rulning på sociale medier, før du går i seng. Tiden før du går i seng burde være tid til at slappe af. At få en masse information på én gang er slet ikke egnet. Det kan kun få dit blod til at løbe og din hjerne fungerer hurtigere.

  1. Få din telefon ud, når du er sammen med familie og venner. Vær opmærksom på folk, der elsker dig. I disse øjeblikke er din telefon den sidste ting, du skal tænke på.

  1. Kommentere alt, hvad du ser. Nogle gange er det bedre at holde din mening for dig selv. Hvis du siger alt hvad du tænker uden at tøve, kan du utilsigtet skade en, du ikke ønsker.

  1. At sætte tingene du skal gøre. Hvis der er en opgave eller en forpligtelse, du har, skal du tackle det med det samme. At lade det hænge vil kun lægge pres på dig, og du vil ikke føle dig så god, når du afslutter den, som du ville have følt, hvis du havde gjort det med det samme.

  1. Alt tøj, som du ikke har båret på over et år. Ikke kun vil du gøre mere plads i dit skab, men du har chancen for at gøre noget godt for nogen. Giv dit tøj til Goodwill eller direkte til en, du kender, der har brug for dem.

  1. Slutning af din checkup. Dit helbred er den mest værdifulde ting, du kan have. Du behøver ikke have nogen symptomer for at gå og kontrollere, om alt er i orden. Tidlig påvisning af symptomer kan redde dit liv med sikkerhed.

  1. Læg som om du lytter til nogen. Vær ikke en hykler. Hvis du ikke er interesseret i, hvad den person, der taler, har at sige til dig, så fortæl dem til deres ansigt. De vil finde ud af, at du løj, før eller senere.

Gå derefter videre til større ting …

  1. At tage kritik personligt. Jeg taler ud fra min egen oplevelse. Lær at tage kritik, men uden at det påvirker, hvordan du har det. Der er to scenarier foran dig. Enten forsøger den, der kritiserer dig, at hjælpe dig med et venligt råd (i dette tilfælde tage rådene med et godt hjerte), eller så prøver de at være værdige for dig. At ikke tage ting personligt forbinder især den anden mulighed (ved at være middel). Uanset hvad, lad det ikke påvirke dig.

  1. Giftige mennesker. Hvert år skal du tage den samme beslutning. For hvert år møder du mere giftige mennesker. Hold dem ikke i dit liv; rens dem ud. Tillad aldrig nogen at mobbe dig til at gøre noget, du ikke ønsker.

  1. Hold fast i dine følelser. Fortæl dem, når du elsker nogen. Livet er kort, og Gud forbyer, at der sker noget med dig eller den person, og de finder aldrig ud af, hvordan du følte dig. Ville du være i stand til at leve med det? Er det faktum stærkere end din frygt for at erkende det, der er inde i dig? Lad ikke beklagelse finde dig, når det er for sent.

  1. Store planer. Start med at planlægge lille. Sæt ikke store mål, som du næsten er sikker på, at du aldrig vil nå. Det vil kun provosere utilfredshed og smerten ved fiasko. Drøm små og begynd gradvis til større ting for det første.

  1. Følelsesmæssige vampyrer. Det er dem, der kun tager og aldrig giver noget tilbage. Du er ikke forpligtet til at være deres levering. Du er ikke forpligtet til at fodre dem energi, du kunne give til mennesker, der fortjener det i stedet.

  1. Undgå ansvar. Hvis du skruer noget op, skal du ejer op til dine fejltagelser. Måske er det den sværeste ting at gøre, men det er også den mest givende. Undlad aldrig at undskylde, fordi de kun trækker dig længere ned på nettet med løgne, du har oprettet. Det trækker dig ned til det punkt, hvor du ikke har nogen anden mulighed tilbage end at indrømme, hvad du har gjort – men på det tidspunkt bliver det virkelig rodet … så du måske lige så godt ejer det i begyndelsen.

  1. Selvtillid. Du kan virkelig gøre alt, hvad du har sat dit sind til. Men du skal være realistisk og gøre tingene et skridt ad gangen. Tvivl er din værste fjende, og du ved det.

  1. Stolthed. Du kan ikke gå denne verden i tankerne om, at du er bedre end nogen anden. Jeg mener, det kan du, men det vil slå tilbage. Du er ikke dommer over det; ingen er. Det eneste, du kan gøre, er at fortsætte med at prøve at være den bedste version af dig selv og håbe, at du gør et godt stykke arbejde.

  1. At undskylde og sige, at du ikke har tid. Vi lever alle efter de samme regler. Vi har alle 24 timer i døgnet. Vi har alle den samme mængde tid. Det er op til dig, hvordan du organiserer dig – det er, hvor effektiv du vil være.

  1. At gøre alt selv. Det er umuligt at gøre DIY i livet. Du har brug for en andens hjælp (før eller senere).